Publicaties

BoekomslagELHGV

Echte leiders hebben een goed verhaal

Echte leiders hebben een goed verhaal. Astrid Schutte. Haystack, 2012.

Download een hoofdstuk

Bestel het boek

___________________________

 Aanbevelingen en citaten van lezers:

 ‘UNICEF gebruikt goede verhalen, die leiden tot betrokkenheid. Dit boek helpt ons daarbij. Aanrader!’
– Jan Bouke Wijbrandi, directeur UNICEF

‘Ik heb de kracht ontdekt van het vertellen van een (persoonlijk) verhaal om je visie te ondersteunen. Het boek van Astrid Schutte inspireert mij om dit vooral meer te doen en ik ben een groot aanhanger geworden van storytelling.’
– Theo Hoen, CEO Marel

‘Zowel voor de onbewust bekwame als ook voor de onbewust èn onbekwame verhalen vertellende leiders draagt dit boek bij aan de ontwikkeling van hun leiderschap en het daarbij behorende verhaal!’
– Mattijs ten Brink, Senior Vice President Sales & Distribution KLM Cargo

‘Leiders zijn in essentie verhalenvertellers. Dat ziet Astrid Schutte als geen ander. Lees haar verhaal!’
– Harry Starren, voormalig directeur De Baak, nu zelfstandig ondernemer

‘Een prettig leesbaar boek waarmee je direct aan de slag wilt en kunt.’
– Anke Vervoord, directeur Vrouwen van Nu

‘Een must voor wie met leiderschap van doen heeft en een cadeautje voor iedereen die, al dan niet beroepshalve, geïnteresseerd is in de impact van een goed verhaal.’
– Noelle Aarts, hoogleraar strategische communicatie Universiteit van Amsterdam en hoogleraar communicatiestrategieën Universiteit Wageningen.

‘PNA Group heeft in de praktijk ervaren, dat Astrid Schutte een verhalenvertelster pur sang is. Zij weet op een heldere en toegankelijke wijze het echte verhaal van een onderneming in kaart te brengen en voor een breed publiek toegankelijk te maken. ‘Echte leiders vertellen een goed verhaal’ is een aansprekend boek over hoe je als leider communiceert met effect. ‘
–  Maurice Nijssen, directeur PNA Group

‘Wat managers, professionals en politici te vertellen hebben, moet ook begrijpelijk zijn voor mensen die niet uit hun wereld komen. Vaak hebben zij wel de juiste inhoudelijke bouwstenen om hun boodschap goed over het voetlicht te brengen, maar is er alleen iets extra’s nodig om er een echt verhaal van te maken. De storytellingtechnieken in ‘Echte leiders hebben een goed verhaal’ kunnen hen daarbij helpen.’
-Nico de Jong, senior adviseur Communicatieonderzoek bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

‘Aanrader!
Zeldzaam boek, inspirerend, praktisch bruikbaar, goed onderbouwd en buitengewoon leesbaar.
Ik heb inmiddels vele duizenden managementpresentaties bijgewoond en ontelbare mensen ongeïnspireerd zien afdruipen en vaak schamperend horen napraten. Als maar een klein deel van die presentaties met dit boek in het hoofd was opgebouwd, zou Schutte haar gewicht in goud waard zijn.
Maar pas op, als je een goed verhaal hebt mag je wél reactie verwachten!’
Jos Postmes,  Integratie Mensen, Systemen en Procedures,  Attica Advies

‘Zonder een goed verhaal luistert er niemand naar je en win je geen vertrouwen. Dat maakt Astrid Schutte heel goed duidelijk in dit boek. De belangrijkste waarde zit wat mij betreft in de uitgebreide collectie voorbeelden van bekende en minder bekende Nederlandse managers, ondernemers en professionals uit de zorg, onderwijs, politiek, milieubescherming en de financiële wereld. Hiermee laat Astrid Schutte nauwkeurig zien welke verhalen werken en welke helemaal de mist in gaan. Concrete voorbeelden werken immers het beste om een boodschap over te brengen!
Wie als leider mensen echt wilt raken, heeft een verhaal nodig met een glasheldere visie, een concrete vertaling én persoonlijke bouwstenen. Dat staat na het lezen van dit boek als een paal boven water.’
Sigrid van Iersel, Verhaallijnen

Chapeau! Hoog niveau!
‘Werkelijk: wát een geweldig en inspirerend boek heeft Astrid afgeleverd. Hulde in veelvoud. (…) Wil jij als leider storytelling onder de knie krijgen om bepaalde resultaten te realiseren, dan adviseer ik je om dit boek absoluut te lezen. De leesbaarheid plus haar beschrijving van wanneer en in welke situaties je bepaalde verhalen toepast zijn van hoog niveau. Astrid Schutte breekt leiderschap als praatvak zeer knap op in behapbare en bruikbare brokken. En daarmee kan ik alleen maar zeggen: chapeau. Ik zou namelijk iedere CEO, manager en communicatieprofessional aanraden om dit boek te lezen.
Debbie Bernasco, Storytelling Matters

Lees de hele recensie

 

_______________________________________________________________________

Bestellen? Klik op het boek!

Bestellen? Klik op het boek!

Corporate Stories

Corporate Stories. Verwoorden, Vertellen, Verankeren van Astrid Schutte en Theo Hendriks (Kluwer). Een tweede druk verscheen begin 2013 bij Adformatie. Geselecteerd voor de longlist van Managementboek 2009.

Voorpublicatie Corporate Stories

Bestel ‘Corporate Stories’

  • Aanbevelingen van lezer:

  • ‘Een must read’
    Jan-Jelle van Hasselt in Communicatie maart 2009. Lees…
  • “Ik wou dat dit boek er geweest was toen wij met de Humanitasstory begonnen.”
    Dr. Hans Becker, directeur Humanitas
  • “Ik ben volkomen geïnspireerd!”
    Han van der Zwan, partner TBWA/PR Company
  • “Een verhelderend boek met veel Nederlandse praktijkvoorbeelden. Aanrader!” In: RedThunderbirdAgency.com

________________________________________________________________________

In 2010 won Astrid Schutte de prof. dr. Mastenbroekprijs voor  het beste Managementartikel van dat jaar: Echte leiders vertellen een goed verhaal

Lees het artikelEen trotse Astrid Schutte


 ______________________________________________________

 In 2014 schreef Astrid Schutte samen met college Annet Scheringa voor het communicatievakblad C van beroepsvereniging Logeion:

Slim Zenden of Vooral Goed Luisteren. 10 jaar storytelling in organisaties.

Onder de vlag van ‘storytelling’ gaan veel verschillende praktijken schuil. Verwarring ligt dan ook op de loer voor organisaties die storytelling willen inzetten. Aan de ene kant van het spectrum zijn er de traditionele verhalenvertellers, de performing storytellers. Aan de andere kant zijn er de practitioners die storytelling vooral zien als slimme verpakking van een boodschap. Ergens in het midden bevinden zich de organizational storytellers, die storytelling inzetten als instrument in communicatie of verandering. Hoog tijd om het storytellinglandschap in kaart te brengen. Lees het hele artikel.

 

  ____________________________________________________________________

In 2014 schreef Astrid Schutte ‘Speechen is een goed verhaal vertellen’ op Managementsite.

De troepen inspireren is een belangrijke taak van een leider. Maar spreken voor een zaal staat óók in de top 5 van onze grootste angsten. Met verhalen maak je het jezelf én je gehoor makkelijker. Lees het hele artikel.

_____________________________________________________

Er was eens een jongen die wilde uitslapen …

In Zorgvisie van februari 2010 verschijnt een artikel van de hand van José van den Elzen, Carien van Oorsouw, Erna Ruiter, Astrid Schutte en Olof-Jan Smits over een door StoryVentures ontwikkelde storytelling-methodiek die leidde tot een beter kwaliteitsbesef bij de instelling voor verstandelijk gehandicapten Dichterbij. Artikel (pdf)

________________________________________________________________________

Laat ze kletsen: hoe zorg je voor een corporate story die verspreid wordt? (oktober 2007)

Astrid Schutte en Theo Hendriks schrijven in ‘Communicatie’ , hét vakblad voor communicatieprofessionals over de ‘doorvertelfactor’ van corporate stories: wat wordt doorverteld en waarom? Schutte,A(2007)-Laat Ze kletsen – Communicatie

________________________________________________________________________

Roodkapje op de werkvloer: de kracht van een corporate story (voorjaar 2007)

Astrid Schutte (StoryVentures) en Theo Hendriks (Bex Communicatie) zijn geïnterviewd door PK, het klantenmagazine van BexCommunicatie over hun nieuwe boek rond corporate stories. Schutte,A.(2007) Bex-maart2007  (pdf)

Advertenties