5 Trends in storytelling

Na de zomer begin je vaak met nieuwe energie. En nieuwe voornemens. Om op je werk méér tijd te besteden aan waar het écht om gaat. Storytelling kan daarbij een instrument zijn. Inspiratie nodig? Hier 5 storytelling-trends die ik in de afgelopen tijd zag bij klanten:

achievement adult agreement arms

Photo by rawpixel.com on Pexels.com

  1. Verhalen vertellen op de werkvloer

    Waar vroeger alleen directie en managementteams de hei op gingen, zie je steeds vaker dat ook de werkvloer dat doet. Afdelings- en teammanagers willen dat hun medewerkers de ruimte krijgen voor hun verhaal. Een team in de zorg staat dan bijvoorbeeld opnieuw stil bij de bedoeling. Door de drukte van alledag komt daar namelijk vaak weinig van. Waarom doe je ook alweer wat je doet? Voelen we ons nog verbonden met de doelen van de organisatie. Wat kunnen we vanuit die blik nog beter doen?
    Na afloop gaan mensen vaak weer opgeladen naar huis. Met in hun hoofd nog verhalen van collega’s die ze nooit eerder gehoord hadden. Of weleens gehoord, maar alweer vergeten waren. Met nieuwe trots over wat ze elke dag toch maar voor elkaar krijgen. Met opnieuw scherp op hun netvlies waar ze het voor doen. Én met de energie om daar met collega’s nieuwe afspraken over te maken.

  2. Zelf verhalen leren ophalen

    Verhalen ophalen is een vak, maar wel een leerbaar vak. Mensen willen het steeds vaker zelf kunnen. Medewerkers van gemeenten bijvoorbeeld die willen horen wat er onder inwoners leeft. Welke beleidsthema’s zijn geschikt? Welke vragen stel je? Hoe moet je doorvragen? Hoe zorg je ervoor dat je daarbij niet de klaag-verhalen hoort? Het is allemaal te leren. Met spelregels, oefensessies en leren luisteren. Naar de ander. Maar ook naar jezelf. Hoe stuur ik – onbewust soms – wat iemand mij vertelt?

  3. Verhalen als evaluatie-instrument

    Veranderen kost tijd. Een verandertraject vraagt daarom om vele grote en kleine stappen. Na elke stap gaat er wat schuiven. Dat beïnvloedt weer de volgende stap. En dat bepaalt weer de daaropvolgende stap. Na een jaar is dan soms niet meer duidelijk hoe het er in het begin uitzag. Wat heb je allemaal bereikt? En wat niet? Organisaties gebruiken steeds vaker verhalensessies om de zachte kant van een verandertraject in kaart te brengen. De verhalen die dan los komen, daar kunnen vaak geen cijfers tegenop. Dat éne traject bijvoorbeeld dat beleidsmedewerkers voor het éérst in samenspraak met betrokkenen vormgaven, blijkt bijvoorbeeld inspirerend voor de hele organisatie. Want dat is iets wat cijfers niet kunnen: een boost geven die twijfelaars over de streep helpt en inspireert om verder te gaan.

  4. Leren van elkaar

    Kennis uitwisselen in organisaties is vaak lastig. Het format van vergaderingen en nieuwsbrieven leent zich niet goed voor het delen van soms heel specifieke ervaringen met klanten, processen of systemen. Die kleine casussen – over bijvoorbeeld de miscommunicatie tussen een klant als gevolg van een probleem in het systeem – vragen om meer aandacht, tijd voor doorvragen, reflectie en analyse. Een kleine aanpassing blijkt dan soms voldoende om een einde te maken aan een grote ergernis. Verhalensessie rond een leer-thema kunnen helpen begrijpen wat er anders moet. Verhalen van collega’s over verschillende aanpakken van hetzelfde probleem kunnen inspireren, effectiever zijn en sneller werken dat welke vergadering of nieuwsbrief ook.

  5. Trainees leren verhalen vertellen

    Lange tijd was het alleen de manager die voor zijn (of haar) troepen staand het verhaal moest kunnen vertellen. Maar iedereen die anderen wil meenemen in een missie, punt op de horizon of bedoeling, moet dat verhaal kunnen vertellen. In die zin is iedereen die wat veranderen wil een leider. Dus ook trainees, die vaak op een project gezet worden waarbij ze de organisatie enthousiast moeten maken voor een nieuw thema. Hoe kom je deskundig over, al heb je soms nog weinig ervaring? Hoe zet je de kennis en ervaring in van betrokkenen op dat terrein? Hoe maak je anderen enthousiast? Echte leiders hebben een goed verhaal! Maar hoe word je van trainee leider?

Heb je ook een voorbeeld van een inspirerende toepassing van storytelling als veranderinstrument? Vertel je tip in maximaal 3 pakkende alinea’s en mail ze naar info@storyventures.nl Elke tip is een exemplaar van ‘Echte leiders hebben een goed verhaal’ waard. Vergeet dus niet je postadres mee te mailen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s