21rst Century Skills

Juwelenroof bewerkt
Zeven Britse bejaarden werden onlangs veroordeeld tot meer dan zes jaar gevangenisstraf omdat ze samen verschillende inbraken hadden gepleegd en op die manier voor 20 miljoen aan sieraden en geld hadden buitgemaakt, meldde Nos onlangs. In 2017 drongen ze binnen bij een kluisbedrijf in het Londense juwelendistrict Hatton Garden. Via de liftschacht daalden ze af naar de kelder. Twee dagen lang boorden ze met zware machines door muren en een betonnen kluisdeur. In totaal braken ze meer dan zeventig kluisjes open. De mannen brachten de waar naar buiten in kliko’s en tassen. En dat allemaal zonder dat ook maar iemand iets merkte. Het was namelijk Pasen.

Domme fouten
Aanvankelijk leek het de perfecte misdaad. Maar al snel bleek dat de dieven allerlei domme fouten hadden gemaakt. Hun gebrekkige kennis van de moderne technieken maakte dat ze makkelijk opgepakt konden worden. Ze hadden geen besef van de overal aanwezige veiligheidscamera’s. Ze belden gewoon met hun eigen telefoons in plaats van met anonieme prepaid-telefoons. De bendeleider nam zelfs de bus naar de inbraakplek met een seniorenpas die op zijn naam stond. Die stommiteiten brachten hen achter de tralies.

21rst Century Skills
Deze boeven hadden misschien veel ervaring. Het leek ook of ze hun 21rst Century Skills op orde hadden. Maar de basis van die skills – relevante kennis – ontbrak.
Over die vaardigheden is in onderwijsland veel te doen de laatste jaren. Samenwerken, kritisch denken, probleem oplossend vermogen, creativiteit zijn de dingen die hedendaagse leerlingen zouden moeten leren op school, vinden veel deskundigen. Samenwerken konden de boeven wel, hoewel er een boef op de vlucht is met een deel van de buit, dus qua solidariteit zit het misschien niet helemaal snor tussen de zeven. Kritisch denkend, probleem oplossend en creatief waren de boeven ook, gezien de timing en de manier waarop ze zich toegang verschaften. Maar hun probleem oplossende vermogen liet hen in de steek toen het op moderne technieken aan kwam. Vaardigheden kunnen gebruiken veronderstelt echter altijd ook kennis. Je moet weten dàt er een probleem kan ontstaan om het te kunnen oplossen. En je moet de maniéren kennen om het probleem op te lossen.

Zonder kennis geen goed storytellingtraject
Zo is het ook met verhalen gebruiken in organisaties. Samenwerken met de klant,   kritisch kijken naar de echte vraag, problemen oplossen oplossen in hoe je met verhalen werkt bij verschillende doelgroepen en creativiteit tentoonspreiden om bijvoorbeeld aan te sluiten bij behoeften van klanten, hebben alleen zin als je je grondig in een klant verdiept voor je aan de slag gaat en als je genoeg storytelling-kennis hebt. Ik moet daar vaak aan denken als ik de vraag krijg snel een offerte op te stellen, zonder dat ik de klant kan spreken of me in hem kan verdiepen. Inmiddels weet ik dat zo’n aanpak geen zin heeft. Pas als er een gesprek is geweest, de echte vraag op tafel ligt en er commitment is om samen aan de slag te gaan, heeft een storytellingtraject zin. Ik zet mijn 21rst skills graag in. Maar wel op basis van kennis.

Tip om je storytellingkennis bij te spijkeren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s