Help! Ik weet teveel!

Stel je verkoopt ijs. Op warme dagen verkoop je meer dan op koude dagen. Op warme dagen zijn klanten bovendien blijer met je ijs. Regelmatig kom je ’s avonds thuis met een verhaal erover. Hoe dat kleine meisje een huppeltje maakte toen ze een ijsje kreeg. Hoe een oude man en vrouw hun huwelijksdag vierden met een ijsje bij jouw kar. Voor jou is het makkelijk een visie te ontwikkelen op je ijskar. Die maakt mensen blij bij warm weer. Je ijskar is een gelukmaker! Het bewijs zie je elke dag voor je neus! Je hebt immers data en verhalen, anekdotes om die verkoopdata te interpreteren.

Data overkill

Data kunnen niet zonder visie

Maar in de wereld waar we nu leven zijn er héél veel data, zegt Yuval Noah Harari in zijn nieuwe boek ‘Home Deus, een korte geschiedenis van de toekomst’. Bovendien komen er steeds meer data bij. Als organisatie heb je meestal niet alleen verkoopcijfers maar ook data uit klantonderzoeken, medewerkerstevredenheidsonderzoeken, respons-cijfers van de sociale media die je gebruikt, prestatiescores uit je bedrijfsprocessen, beurskoersen….
Het lastige is dat hoe meer data we hebben, hoe moeilijker het is er betekenis aan te geven. Want dat vereist keuzes maken. Hoe interpreteer je verkoop- of populariteitscijfers? Zeggen ze iets over vandaag of ook over de toekomst? Voor leiders van de 21ste eeuw is het dus veel lastiger een visie te ontwikkelen, zegt Harari. Voor een visie moet je aan bepaalde data méér waarde toekennen dan aan andere. Maar hoe doe je dat?

Verhalen geven betekenis aan data

Verhaaltechnieken kunnen je helpen het verhaal achter de data helder te maken én licht te schijnen op de keuzes die je kunt maken. Ik noem twee voorbeelden uit de StoryVentures-praktijk. Bij een kennisafdeling constateerden onderzoekers dat hun klanten soms geërgerd reageerden op alle data die ze na een onderzoek gepresenteerd kregen. Wat betekenen die voor ons, wilden ze weten. Met behulp van verhaaltechnieken als personaliseren en concretiseren gingen de onderzoekers aan de slag om hun data opnieuw te rangschikken. Maar nu met een rode draad die relevant was voor de keuzes die de klant moest maken. Aldus schetste een onderzoeker in detail een nieuw type gebruiker van de dienst van de klant, in plaats zoals voorheen van een reeks grafieken te presenteren met een serie eigenschappen van een reeks klantgroepen.
Voorbeeld 2. In een grote onderwijsinstelling wisselden docenten en beleidsmakers verhalen uit over geslaagde onderwijsprojecten waarmee ze de gekozen strategie ‘arbeidsmarktgericht’ concreet maakten. Ze lieten zich door elkaar inspireren en gingen aan de slag met een vertaling van de verhalen naar hun eigen werkveld. Om zo de strategie ook verder te brengen.

Verhalen geven een handelingsperspectief

Zonder data kun je niet. Maar zonder verhalen hebben data geen betekenis. Zonder verhaal bij je data, krijg je geen handdelingsperspectief.

Advertenties

Een gedachte over “Help! Ik weet teveel!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s