Het lef om te leren

Albert Einstein

Albert Einstein

Mijn oudste zoon is een fanatieke gamer. Nu de TU Delft vakantie houdt, brengt hij thuis vele uren door achter loeigrote schermen, die hij naast elkaar op zijn bureau heeft opgesteld. Als ik in de badkamer ben, hoor ik uit zijn geluidsboxen de stemmen van gamers uit de hele wereld. Toen ik afgelopen week op het balkon de kozijnen aan het verven was, kon ik door het open raam het verslag volgen van een Amerikaanse jongen die een game uittestte. Hij vertelde welke verwachtingen hij had van het spel en begon toen al spelende te praten over wat hij zoal tegenkwam in het spel en hoe hij verschillende problemen oploste. Dit alles op een ontspannen conversatietoon.
Opeens realiseerde ik me hoe ongewoon het was wat ik hoorde. Niet alleen omdat hij af en toe juichte als er iets spannends gebeurde. Maar vooral omdat hij als nieuwe speler natuurlijk allerlei fouten maakte en deze besprak met de kalmte van iemand die een fout vooral beschouwt als een leermoment en een kans om de aldus opgedane kennis met anderen te delen. ‘Ewh! So, that did not achieve what I wanted, because… ah yes, I did not notice these options here, so now I’ll try this little button… Yes! And on to the next level!’
Even voelde ik een grote jaloezie voor de jonge generatie voor wie fouten maken kennelijk niet beladen is met schaamte maar vooral geassocieerd met leerplezier. Totdat ik besefte dat het in veel organisaties nog helemaal niet zo is dat fouten maken toegejuicht wordt omdat het leermomenten zijn waar je slimmer van kunt worden. Veel verhalen in de wandelgangen gaan over werknemers die genadeloos afgerekend werden op fouten die ze maakten. Een veelgehoorde klacht over leidinggevenden is dat ze weinig aandacht hebben voor hun medewerkers, behalve als die fouten maken, wat dan vaak leidt tot forse kritiek.
Anyone who has never made a mistake has never tried anything new, zei Albert Einstein, die wist dat experimenteren en fouten maken nauw verbonden zijn met creativiteit. Ik vind dat een mooi motto voor de volgende masterclass Storytellingtechnieken voor Zakelijk Schrijven, die ik geef op 24 september en 8 oktober. Tijdens die workshop gaan we aan de hand van drie verhaaltechnieken – metaforen, voorbeelden en verhaalstructuren – aan de slag met het leesbaarder maken van zakelijke teksten. Op de eerste dag verleggen we onze horizon door uit te proberen wat we misschien nog niet eerder hebben gedaan in een zakelijke tekst. Op de terugkommiddag bespreken we een zakelijke tekst voor de eigen organisatie die ieder thuis heeft gemaakt. Tijdens de masterclass vraag ik je uitdrukkelijk te experimenteren en dus het risico te lopen leerervaringen op te doen. Tientallen cursisten gingen je voor en ontdekten een schrijfplezier dat ze nog niet kenden. Er zijn nog een paar plaatsen…..Klik op het masterclasses-logo voor meer informatie.

Astrid Schutte

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s