Een verhaal als een leeg filmdecor

filmset in desert‘Red Ed’ bleef teveel praten in abstracte taal, zo verklaarde NRC het desastreuze verlies van de Engelse Labour-partij onder diens leider Ed Milliband. Ideeën genoeg, maar het bleef vaag wat Milliband eigenlijk wilde met Engeland op economisch terrein. Hij bleef praten in abstracte taal; het vage ‘predistributie’ was een van zijn favoriete woorden.
Millband vertelde geen goed verhaal. Maar een verhaal op zich is geen garantie voor een goede inhoud, blijkt uit het relaas van Kees van Lede in dezelfde krant. De ex-commissaris van het door schandalen geplaagde installatiebedrijf Imtech zegt dat het bedrijf niets meer was dan een verhaal. Hij vergelijkt de situatie die hij bij Imtech aantrof met een filmdecor. „Ik heb er zo’n beeld bij dat er voor de film een stadje in de woestijn is gebouwd. Als je de deur opent zit er nog meer woestijn achter.”

Organisatieveranderaars
Het klinkt als een situatie waarin je niet lijkt te kunnen winnen. Praat je té abstract dan loop je het risico dat je niet begrepen wordt, vertel je wèl een verhaal dan weet je luisteraar niet zeker of het méér is dan een lege huls.
Maar natuurlijk is er alleen maar een probleem voor wie denkt dat verhalen vertellen niet samen kan gaan met realistisch zijn. Als je anderen méé wilt krijgen met je verhaal, dan móet je concreet worden en kun je niet in abstracties blijven hangen. Organisatieveranderaars die het ‘Nieuwe Werken’ of ‘Operational Excellence’ of ‘Ondernemend Gedrag’ in niet concreet kunnen maken, zullen zien dat de gewenste verandering niet van de grond komt. Ons brein kan eenvoudig weg te slecht uit de voeten met abstracties, tenzij we door specifieke deskundigheid de werkelijkheid achter de abstracties kennen, maar dat is bij organisatievernieuwingen meestal juist niet het geval. Een verhaal vertellen betekent echter niet de feiten er opeens niet meer toe doen en dat je een potje moet gaan liegen zoals Imtech kennelijk deed.

Hollywood
Een goed verhaal is gestoeld op feiten. Een goed verhaal geeft voorbeelden van die feiten die gecontroleerd kunnen worden. Een goed verhaal geeft betekenis aan de feiten. Door bijvoorbeeld – ik hoorde het voorbeeld tijdens een workshop – te vertellen hoe het ‘Nieuwe Werken’ in een gemeente kan zorgen dat zwerfvuil effectief wordt aangepakt, doordat afdelingen die voorheen niet samenwerkten dat makkelijker kunnen doen als ze meer contact met elkaar hebben. En dat de burger, degene voor wie je het uiteindelijk doet, daar beter van wordt.
Organisatieverhalen mogen nooit enkel een filmdecor in een woestijn zijn. Laten we die verhalen overlaten aan Holly-, Bolly- en Nollywood.

Leren hoe je op een verhalende manier feiten presenteert? Na de zomer verzorg ik weer een open training ‘Storytellingtechnieken voor Zakelijk Schrijven’. Meer info: klik op het Masterclasses-logo op de homepage. Opgeven kan vanaf nu.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s