Een goed verhaal mijdt algemeenheden en jargon

LeiderschapsstijlonderdeloepTekstJargon of ‘shoptalk’ zoals de Engelsen het noemen kan efficiënt zijn onder vakgenoten. Maar wie harten en geesten wil veroveren, zoals in een radio-of tv-interview, op een symposium of tijdens de Nieuwjaarsspeech, doet er goed aan jargon en algemeenheden zoveel mogelijk te schrappen. Die hebben namelijk als nare eigenschap dat ze nauwelijks aankomen in ons brein en al helemaal niet blijven hangen.

Specifieke ambachten en specifieke dienstverlening

Wat er gebeurt als je teveel jargon en algemeenheden gebruikt, is bijvoorbeeld te beluisteren in het interview met Elrie Bakker van het Centrum voor Ambachtseconomie begin dit jaar op BNR Nieuwsradio. Het Centrum van Bakker is de opvolger van het Hoofdbedrijfschap Ambachten. De sector van de product- en bedrijfschappen is berucht om het gebruik van vaagtaal, wat ongetwijfeld niet hielp bij het duidelijk maken van haar nut toen de politiek dreigde ze op te heffen. De leden van het Hoofdbedrijfschap Ambachten echter vinden hun schap zo belangrijk dat ze het willen voortzetten onder een andere naam: Centrum voor Ambachtseconomie. Je zou zeggen dat onder zo’n gunstig gesternte het toch mogelijk moet zijn om een bevlogen verhaal te houden, maar uit Bakkers mond vliegen vooral veel termen als ‘gespecialiseerde bedrijven’, ‘specialismes’ en ‘specifieke ambachten’ waar allerlei ‘speciale zaken’ en natuurlijk ‘specifieke dienstverlening’ voor geregeld moeten worden. De vernieuwing van het schap naar een centrum behelst vooral de vrijwilligheid van het lidmaatschap – voor een schap moet je betalen, voor een centrum is dat vrijwillig – en het feit dat bijvoorbeeld info over wet- en regelgeving digitaal beschikbaar komt in plaats van alleen in een gedrukt boekje.
Broodbakker
Banketbakkers en pedicures

Pas tegen het einde wordt Bakker wat concreter en begrijpen we dat het om bijvoorbeeld kappers, banketbakkers, pedicures, fietsenmakers, tandtechnici, glazeniers en dakdekkers gaat die wat meer moeten weten over bijvoorbeeld milieuregels en Europese aanbestedingsregels. ‘Ik zeg altijd: ambachten vormen de basis voor ons bestaan,’ herhaalt Bakker een paar keer, maar dat werd pas duidelijk nadat journalist Diana Matroos stevig was blijven doorvragen. Hoe mooi was het niet geweest als Bakker was geopend met de banketbakker die we allemaal kennen en om af te sluiten met het Rijswijkse bedrijf dat de gebrandschilderde ramen leverde voor het Rijksmuseum en dan uit te leggen hoe het Centrum hen helpt! Nu moet de luisteraar zich met veel moeite een weg vinden tussen de vele ‘algemene’ en de ‘specifieke zaken’ en blijft er nauwelijks wat hangen van Bakker’s betoog. Jammer!

Grijp je kansen en vertel een goed verhaal in je speech!
StoryVentures schrijft speeches en verzorgt speechcoaching. Meer weten? info@storyventures.nl

Advertisements

Een gedachte over “Een goed verhaal mijdt algemeenheden en jargon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s