Veranderen in 5 lessen

Foto: Jinyoung Lee

Foto: Jinyoung Lee

 

Slaagsucces met een veranderverhaal

Veranderingen in organisaties lopen niet netjes in een rechte lijn van A naar B, constateren McKinsey-consultants Scott Keller en Colin Price in Beyond Performance. Het gaat via allerlei bochten en kronkels en zachte factoren als communicatie spelen de hoofdrol. Een goed veranderverhaal is zo’n zachte factor. Bijna driekwart van alle veranderingen mislukken. Echter: een goed veranderverhaal vergroot de kans van slagen van een verandertraject met maar liefst 370%!

Do’s en don’ts van veranderen

Een goed veranderverhaal is dus van groot belang wil je een veranderproces op de rit krijgen en met volle kracht vooruit kunnen. Maar wat is eigenlijk een veranderverhaal? Hoe kom je ertoe? Hoe gebruik je het? Wanneer levert het succes op?
StoryVentures ontwikkelt al tien jaar slimme trajecten en praktische instrumenten om te komen tot een goed veranderverhaal, dat gedragen wordt door een organisatie en daardoor veranderkracht heeft.

Vijf belangrijke lessen uit de praktijk:

1. Een goed veranderverhaal wordt uitgedragen en verteld door alle leiders van een organisatie. Het gaat daarbij niet alleen om de managers. Iedereen die een organisatie vertegenwoordigt – of het nu om een CEO gaat of om een salesmanager – is een leider en moet zijn rol als verteller van het verhaal kunnen spelen. Snappen wat een verhaal is en hoe verhalen werken is dus van groot belang voor leiders.

2. Een goed veranderverhaal wordt in iedere context weer opnieuw opgebouwd uit steeds dezelfde bouwstenen, maar met steeds wisselende accenten, voorbeelden en metaforen om goed te kunnen aansluiten bij de ander. Een veranderverhaal rond ‘operational excellence’ verteld aan afdelingsmanagers vraagt om andere metaforen en voorbeelden dan hetzelfde verhaal verteld aan onderhoudsmonteurs. Het beheersen van de drie belangrijkste verhaaltools – voorbeelden, metaforen, verhaalstructuur – helpt om dat goed te kunnen doen.

3. Een goed veranderverhaal bevat naast een algemene kern ook altijd een authentieke component waarin de leider laat zien hoe hij of zij verbonden is met bijvoorbeeld de belangrijkste onderwerpen in een verhaal als operational excellence, duurzaamheid of de participatiesamenleving. Wie het fietsgebruik onder medewerkers wil stimuleren maar zelf altijd in een Hummer op zijn werk komt, zal geen groene verandering inspireren. Leiders moeten hun visie kunnen doorvertalen naar hun persoonlijke gedrag en een persoonlijk verhaal om overtuigend te kunnen zijn.

4. Een effectief veranderverhaal is tot stand gekomen in gesprek met de organisatie. Dit klinkt misschien vaag, maar hoeft het niet te zijn. Met het organiseren van een beperkt aantal sessies voor een gericht aantal mensen waarin je strategisch luistert, krijg je alle feedback die je nodig hebt.

5. Delegeer het vertellen van het verhaal niet aan de afdeling Communicatie maar betrek communicatiemensen wel door hen de vertelprincipes van de organisatie mee te laten ontwikkelen en bewaken.

Voor al deze lessen heeft StoryVentures tools ontwikkeld die leiden tot een pragmatische aanpak, toegesneden op de specifieke behoefte van de organisatie en met een duurzaam resultaat.

Meer weten? Mail of bel (nul zes) 10300836.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s