Het Ministerie van VROM helpt gemeenten met storytelling

Een ijkpersoon getekend door sneltekenaar John Körver

Gemeenten hebben een potje met geld waarop bewoners met goede ideeën om hun wijk of omgeving te verbeteren, een beroep kunnen doen. Maar meestal zijn het ‘the usual suspects’ die gebruik maken van deze ‘bewonersgelden’: blanke, hoger opgeleide, veertig-plussers. Hoe bereik je allochtonen? Jongeren? Lager opgeleiden met goede ideeën? Hoe haal je de drempels voor hen weg die je met je regels en formulieren soms onbewust legt?

Op uitnodiging van het Ministerie van VROM organiseerde StoryVentures najaar 2009 een workshop voor communicatiefunctionarissen van gemeenten die zich over deze vraag het hoofd breken. Onder het mom van ‘storytelling moet je erváren, dan pas merk je hoe effectief het is’, gingen deelnemers onder leiding van Astrid Schutte en een tekenaar aan de slag om de doelgroepen en hun kenmerken in beeld te brengen. Vervolgens bedachten de vertegenwoordigers van diverse gemeenten uit het land in groepen verhalen over de doelgroepen, dokterden ze een geschikte aanpak uit en wisselden ze ervaringen met elkaar uit over effectieve manieren om bepaalde doelgroepen te benaderen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s