Pleidooi voor een ‘Eed van Aristoteles’

© Astrid Schutte, StoryVentures

Toen ik jaren geleden mijn eerste schreden zette in het communicatievak, vertelde een ervaren collega me eens over een gesprek dat hij had gehad met een klant. De betreffende manager had grote problemen omdat hij slecht communiceerde met zijn medewerkers, maar zelf had hij dit niet door. Uiteindelijk was mijn collega zijn kantoor uitgestapt met een goed betaalde opdracht in zijn portefeuille. Hij zou een bedrijfsfilm gaan maken. Verbaasd vroeg ik hem waarom hij niet had voorgesteld het kernprobleem van de slechte interne communicatie aan te pakken. ‘De man heeft zich nu eenmaal in het hoofd gezet dat hij dat filmpje wil, dus dat ga ik eerst maken. Later kijken we dan wel verder,’ antwoordde mijn collega.

In de loop der jaren ben ik steeds beter gaan snappen dat je soms moet meebewegen met een opdrachtgever om voldoende vertrouwen te krijgen om het echte probleem te kunnen aanpakken, maar de koers die mijn collega had gevaren bleef me dwars zitten. Moet je een opdrachtgever een plan dat volgens jouw inschatting tijd- en geldverspilling is, niet domweg ontraden? Sommige collega’s zullen tegenwerpen dat er toch ook brood op de plank moet komen en dat je geen opdrachten krijgt als je je zo eigenwijs opstelt. Anderen zullen zeggen dat je opdrachten moet weigeren als je er niet achter kunt staan. Kennelijk is er weinig consensus onder communicatiedeskundigen hoe je met dit soort vragen moet omgaan.

Ik moest hieraan denken toen ik onlangs de ‘De co-assistent’ las, van Anne Hermans. ‘De co-assistent’ verhaalt over Elin Dekkers die zich staande probeert te houden in een operatiekamer met botte chirurgen, een crisisdienst, een polikliniek en een huisartsenpraktijk. Het boek sluit af met de tekst van de Nederlandse artseneed. In de eed belooft een arts zowel zijn patiënt als de medische discipline te eren.

Toen ik eed las, werd ik geraakt zoals toen ik luisterde naar de eerste speech van Obama in Caïro. In die speech combineert Obama op bewonderenswaardige wijze oprecht respect voor zijn gehoor met ferme kritiek op het grijpen naar geweld en het niet respecteren van de grondrechten van andersdenkenden. Hij toont waardering, maar is ook standvastig in zijn eigen overtuiging.

Als ik opdrachtgever was, zou ik het liefst geadviseerd willen worden door iemand die mij én over mijn bol strijkt als ik iets goed doe, maar me óók streng toespreekt als ik zit te prutsen. Daarom stel ik voor dat we in ons vak ook een eed invoeren. Die zou ‘De Eed van Aristoteles’ genoemd kunnen worden, naar de grote Griekse denker over politiek, rethoriek en kunst. In Aristoteles’ werk staat het streven naar menselijk geluk centraal, dus niet het geluk van een enkeling, maar het geluk van de gemeenschap als geheel. Dat maakt zijn naam bij uitstek geschikt om te verbinden aan een eed voor communicatiedeskundigen. Een Eed geeft communicatieadviseurs een kader waarbinnen ze kunnen discussiëren over kwaliteit en is voor de opdrachtgever een teken van de professionaliteit van de betrokkene.

Hieronder volgt een tekstvoorstel:

Eed van Aristoteles

  • Ik beloof dat ik de communicatiekunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens.
  • Ik zal de effectiviteit van de communicatie bevorderen en communicatieleed verlichten.
  • Ik stel het belang van de opdrachtgever voorop en eerbiedig zijn opvattingen.
  • Ik zal de opdrachtgever geen schade doen.
  • Ik luister en zal hem goed inlichten.
  • Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.
  • Ik zal de communicatiekennis van mijzelf en anderen bevorderen.
  • Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden.
  • Ik zal mij open en toetsbaar opstellen en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving.
  • Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de communicatiekennis bevorderen.
  • Ik maak geen misbruik van mijn communicatiekennis, ook niet onder druk.
  • Ik zal het beroep van communicatieadviseur in ere houden.

Dat beloof ik.

Commentaar of alternatieve tekstvoorstellen verneem ik graag!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s